Konferencja PTBG


W dniach od 15 do 16 listopada odbędzie się w Poznaniu dziesiąta jubileuszowa międzynarodowa konferencja naukowa Polskiego Towarzystwa Badania Gier pod tytułem „Kulturotwórcza funkcja gier”. W tym roku wystąpienia dotyczyć będą Game-based learning. Po raz kolejny jednym z prelegentów będzie Marek Janigacz.

Gorąco zachęcamy do wzięcia udziału w tym inspirującym wydarzeniu. Podczas najbliższego weekendu, kilkudziesięciu badaczy i pasjonatów gier poruszy szereg zagadnień związanych między innymi z:

  • Edukacyjnym zastosowaniem gier i innych technik ludycznych – zalety i wady
  • Formalnym kształceniem twórców i badaczy gier
  • Gamifikacją i serious games w kształceniu, pracy, innych sferach życia
  • Grami, jako przemysłem, rozrywką, sztuką

W niedzielę, swoje dwie prelekcje wygłosi Marek Janigacz. Poniżej znajdują się abstrakty jego wystąpień.

Gamifikacja jest jak Lenin

Gamifikacja jest obecnie na fali wznoszącej. Jeszcze kilka lat temu ciężko było o polskojęzyczne przykłady artykułów czy debat w mass mediach na temat tego trendu. Dziś nie ma tygodnia, by grywalizacja nie gościła w polskich domach. Niestety można poczuć się przez to jak bohater pamiętnika z dowcipu o Leninie. Poniedziałek – otwieram gazetę: gamifikacja, wtorek – włączam radio: gamifikacja, środa – włączam telewizor: gamifikacja, czwartek – boję się otworzyć lodówkę.

Wystąpienie poruszy temat zawłaszczania przez gamifikację wszystkiego, co nosi choćby znamiona gry. Jest to niepokojące zjawisko, ponieważ nazwą „grywalizacja” opatruje się różne przejawy ludzkiej aktywności – gry miejskie, zabawy, internetowe virale, gry szkoleniowe itp. – które grywalizacją nie są. Autor postara się znaleźć przyczynę tej tendencji oraz omówi związane z nią potencjalne zagrożenia.

Serious games – z wielką mocą wiąże się wielka odpowiedzialność

Mówiąc o grach poważnych, zwykło się przedstawiać je w jedynie w jasnym świetle, wskazując na ich niewątpliwe zalety, spychając jednocześnie na dalszy plan kwestie niewygodne. Nie licząc kontestatorów samego podejścia do „nauki przez doświadczenie”, raczej nie spotkamy się z szeregiem wątpliwości dotyczących etycznego wymiaru wykorzystania gier poważnych. Nie są dołączane do nich ulotki ostrzegające o ewentualnej szkodliwości ich niewłaściwego użycia. A może powinny?

Wystąpienie przedstawi możliwe zagrożenia związane z nieodpowiednim wykorzystywaniem gier poważnych, zwłaszcza w odniesieniu do świata biznesu. Autor, choć uważa się za propagatora wykorzystania gier symulacyjnych na wielu polach, jako twórca gier tego typu czuje się zobowiązany do przedstawienia również drugiej strony medalu.

 

Już teraz zapraszamy do zapoznania się z Informatorem Konferencji.

Do zobaczenia w Poznaniu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *